Focus jij meer op je zwakke punten dan op je sterke? Dan ben je niet de enige. Aandacht besteden aan onze zwakke punten lijkt wel in onze cultuur ingebakken te zitten. Als je daaraan werkt, dan zou dat de gewenste ontwikkeling het beste op gang brengen…Uit onderzoek blijkt bovendien dat we zelfs biologisch geprogrammeerd zijn om negatieve punten van onszelf eerder te zien dan positieve. En dat niet alleen, we hechten er ook nog eens meer waarde aan.

Het lijkt zo logisch om vooral aandacht te besteden aan onze zwakke punten. Verbeteren begint immers met signaleren wat er niet goed gaat en dat te vervangen door betere oplossingen. Maar er zit hier een addertje onder het gras. Te veel focussen op wat niet goed gaat werkt contraproductief.

Hoe zit dat?

Te veel focussen op negatieve, zwakke punten van onszelf wekt vooral negatieve gevoelens op, zoals frustratie, irritatie, afkeuring, nervositeit, onrust, schrik, gene, schroom, verlegenheid. Negatieve gevoelens vernauwen je blik en blokkeren juist je ontwikkeling. Ondanks alle moeite die je erin steekt om iets te verbeteren, ben je vooral bezig je eigen ineffectiviteit te vergroten.

Doe ’t anders! Focus op wat je al wél in huis hebt: jouw kernkwaliteiten

Hoe kun je ervoor zorgen dat je je wél ontwikkelt en tot bloei komt? De truc is om je te gaan focussen op de positieve en sterke punten die jij zelf in huis hebt: jouw kernkwaliteiten. Dáár bewust aandacht aan besteden loont enorm! Het zorgt ervoor dat je veel prettiger en ook veel effectiever opereert.

Wat zijn kernkwaliteiten precies?

Kernkwaliteiten zijn jouw positieve, sterke karaktereigenschappen. Iedereen heeft een scala aan verschillende kernkwaliteiten in zich, sommige duidelijk zichtbaar, ander nog wat meer verborgen. Voorbeelden zijn: ik ben zelfstandig, spontaan, zorgzaam, initiatiefrijk, praktisch, zelfverzekerd, attent, daadkrachtig, enthousiast, empathisch, zorgvuldig, veelzijdig, gestructureerd etcetera. En het mooie is dat ze altijd tot je beschikking staan, ze zitten namelijk in je. Je bent ermee geboren, ze horen bij wie je bent!

Misschien heb jij je kernkwaliteiten een beetje uit het oog verloren. Dan heb ik goed nieuws: je kunt er weer opnieuw contact mee maken.

Hoe werkt dat? En wat levert het op?

Als je je meer bewust wordt van je kernkwaliteiten richt je je aandacht op je sterke, positieve kanten. Dat roept positieve gevoelens op, zoals tevredenheid, plezier, trots, hoop, genegenheid, compassie, dankbaarheid, inspiratie. Positieve gevoelens brengen je tot groei en bloei. Ze leveren voldoening, vervulling en geluk. Ook vergroten ze je veerkracht. Ze zorgen ervoor dat jij veel effectiever gaat functioneren . Alle reden dus om daarop te gaan focussen!

Ja, alles leuk en wel zul je misschien nu denken….

Maar hoe kom ik erachter wat mijn kernkwaliteiten zijn?

Het leren kennen van je kernkwaliteiten is stap één. Stap twee is om ze te gaan voelen en er zodoende écht contact mee te gaan maken, de kracht ervan te voelen. Zodat je ze vervolgens bewust en doelgericht kunt gaan inzetten. Hieronder geef ik je een paar tips hoe je dit kunt aanpakken.

Tip 1: zo word je je bewust van je positieve, sterke karaktereigenschappen
Met de VIA Character Strength Survey kun je snel achterhalen wat jouw kernkwaliteiten zijn. Als je dat liever doet kun je ook zelf een lijstje maken met circa 10 sterke karaktereigenschappen van jezelf. Mocht je dat lastig vinden, vraag dan aan mensen uit je omgeving om feedback over jouw kwaliteiten.

Tip 2: zo leer je ze voelen en er echt contact mee te maken
Heb je je lijstje gemaakt? Dan is het super belangrijk om ze hardop te gaan uitspreken. Bijvoorbeeld naar je partner, een vriend(in) of een coach. Want dan kun je gaan voelen hoe het is om over je sterke punten te spreken. Wat doet dat met je?
Nog een manier: denk eens terug aan een ervaring (in je werk of leven) die je inspireerde en waarin je je succesvol voelde. Wat deed je? En hoe deed je dat precies? Wat dacht je? En hoe voelde je je daarbij? Welke kernkwaliteit van jou kwam in deze situatie naar voren?
Of blik eens terug op een moeilijke situatie of periode: welke kernkwaliteiten hebben je toen geholpen om daar doorheen te komen?

Tip 3: zo zet je je kernkwaliteiten bewust in
Vraag jezelf af:
Hoe vaak gebruik ik mijn kernkwaliteiten eigenlijk bewust?
En: zou ik ze vaker kunnen benutten dan ik nu doe?
En: in wat voor situaties zou ik dat kunnen doen? Wat zou dat kunnen opleveren? Voor wie?